Вчені відкрили новий тип стовбурових клітин, які допоможуть відновлювати кінцівки © kinolife.tv
Новий тип стовбурових клітин, яким учені дали ім'я «умовно-перепрограмовані клітини» (CRC,) мають намір використовувати для вирощування тканин пошкоджених органів або лікування діабету.

Американські біологи відкрили новий тип стовбурових клітин, не схожий за своїми властивостями і методом отримання на ембріональні і «перепрограмовані» клітини, які можна буде використовувати для відновлення кінцівок і органів без небезпеки отримати ракову пухлину.

"Можливо, ми зможемо використовувати їх для вирощування тканин для пошкоджених органів або лікування діабету. Зокрема, ми можемо витягувати залишки інсулінових острівців з підшлункової залози, збільшувати їх і пересаджувати назад в тіло людини. Аналогічна методика може застосовуватися для лікування вроджених хвороб печінки. В таких випадках ми можемо витягти клітини печінки, вставити в них нормальні гени, розмножити і повернути їх законному власникові", - заявив керівник групи Річард Шлегель з Медичного центру при університеті Джорджтауна (США).

Шлегель і його колеги проводили експерименти з різними лініями здорових і ракових клітин, вивчаючи їхню реакцію на появу різних гормонів та білків у живильному середовищі.

У грудні минулого року автори статті розробили методику, яка відключає механізми захисту в здорових клітинах і дозволяє їм необмежено ділитися, що дуже схоже на поведінку культур стовбурових клітин.

У новій роботі група під керівництвом Шлегеля вивчила властивості клітин в таких культурах і порівняла їх з ембріональними і "перепрограмувала" стовбуровими клітинами.

Для цього вчені зібрали зразки "дорослих" клітин зі стінок шийки матки і помістили їх у живильне середовище. Потім вони додали в неї два ключові компоненти - клітини-"няньки" зі сполучної тканини людини, а також спеціальний фермент, що перешкоджає роботі механізму клітинного самознищення.

Біологи дозволили клітинам ділитися протягом кількох поколінь, після чого порівняли вміст їхньої цитоплазми з набором з білків, РНК та інших органічних молекул у стовбурових клітинах.

Виявилося, що клітини з культур були дуже схожі не на базові стовбурові клітини, здатні перетворитися на будь-який вид тканин тіла, а на їхніх нащадків - клітини-"заготовки", які становлять основу майбутньої шийки матки в людському зародку.

Зі слів вчених, такі клітини безпечні з точки зору розвитку раку – у них відключені гени росту і розвитку, що вважаються основною причиною розвитку пухлин.

Клітини Шлегеля і його колег володіють і іншою цікавою властивістю - вони "згадували" свою попередню роль через три дні після того, як вчені переставали додавати в живильне середовище суміш з клітин-"няньок" і ферменту.

В результаті цього процесу на стінках чашки Петрі виростала тканина з кількох шарів клітин, аналогічних тим, які зустрічаються в шийці матки.

Вчені повторили свої досліди на клітинах, витягнутих з шкіри рук і тканин легенів, і отримали аналогічні результати. З їхніх слів, подібна універсальність методики дозволяє сподіватися на те, що даний тип клітин, яким учені дали ім'я "умовно-перепрограмовані клітини" (CRC), знайде широке застосування в регенеративній медицині.

"Схоже, що це той самий вид клітин, який потрібен для того, щоб перетворити регенеративну медицину з мрії на реальність", - резюмував Шлегель. !zn