Астрономи знайшли планету, яку освітлюють чотири сонця

Досі було відомо про шість екзопланет в системах подвійних зірок. Астрономи-любителі виявили планету, яка обертається навколо чотирьох. Такий космічний об'єкт міг виникнути тільки в результаті збігу досить рідкісних обставин.

Астрономи виявили екзопланету, яка обертається на складній орбіті навколо чотирьох зірок. Віддалена від Землі на 5000 світлових років планета входить у подвійну зоряну систему, яка у свою чергу обертається навколо іншої зоряної пари. Це перший випадок такого роду.

Планета, що отримала ім'я PH1 за назвою сайту астрономів-любителів Planethunters.org, була виявлена двома непрофесійними астрономами. Вона є газовим гігантом, за розміром схожим із Нептуном, а її діаметр у 6 разів більший за земний.

Астроном Кріс Лінтотт з Оксфордського університету вважає, що такий космічний об'єкт міг виникнути тільки в результаті збігу досить рідкісних обставин.

«Всі чотири зірки, які впливають на планету своїм тяжінням, створюють надзвичайно складне гравітаційне середовище. Однак при цьому планета рухається на стабільній орбіті, - заявив астроном. - Це важко пояснити і ще важче передбачити».

Подвійні зоряні системи широко поширені. Однак планети в таких системах зустрічаються порівняно рідко. Відкриття планетної системи у подвійної зірки, що входить в систему з ще однією подвійною зіркою, є виключною рідкістю.

«Досі було відомо про існування шести екзопланет на стійких орбітах в системах подвійних зірок, і всі вони звертаються на дуже близькій відстані від зірок», - говорить доктор Лінтотт.

Планета PH1 була виявлена двома американськими любителями, що використовують сайт Planethunters, - Кіяном Джеком із Сан-Франциско і Робертом Галіано з Коттонвуда в Арізоні.

Вони виявили слабкі відхилення в світловому випромінюванні цієї зоряної системи, які сигналізували про проходження планети перед однією із зірок. Група професійних астрономів підтвердила їхнє відкриття, використовуючи телескопи обсерваторії Кека на горлі Мауна-Кеа на острові Гаваї.

Сайт Planethunters («Мисливці за планетами») був створений у 2010 році з метою використання в астрономії здібностей людини при розпізнаванні образів; цей сайт публікує зображення зірок, одержувані за допомогою американського орбітального телескопа «Кеплер».

«Кеплер» був запущений в космос у березні 2009 року з метою пошуку планет земного типу, що обертаються навколо інших зірок. Він здатний сприймати найменші коливання в інтенсивності випромінювання зірок, які сигналізують про проходження екзопланети перед її видимим диском.

Відвідувачі сайту Planethunters отримують доступ до цих астрономічних даних і можуть взяти участь у розпізнаванні отриманих зображень.

«Комп'ютерний аналіз даних повністю пропустив цю систему. Це означає, що можуть існувати й інші зоряні системи, які пройшли повз нашу увагу. Ми щойно розмістили на сайті великий обсяг нових даних, які допоможуть знайти нові зірки з екзопланетами, - говорить доктор Лінтотт. - Ми використовуємо людські методи розпізнавання зображень, які здатні визначати об'єкти, недоступні для комп'ютерного аналізу».

З грудня 2010 року більше 170 тисяч осіб взяли участь у проекті Planethunters.org, аналізуючи зображення зірок, які можуть мати планети. !zn