Глобальні зміни клімату на Землі залежать від концентрації солей в океанах

© survival-ru.org
Підвищення концентрації сірчанокислих солей дозволило бактеріям значно знизити частку парникового газу у воді океанів і в атмосфері. Це призвело до похолодання і переходу від «парникового» клімату до сучасного льодовикового режиму.

Коливання в концентрації сірчанокислих солей у водах світового океану виявилися важливим фактором у змінах клімату в минулому нашої планети - підвищення частки цих речовин призводило до глобального похолодання, а низький їхній вміст у морській воді супроводжувався потеплінням, йдеться у статті, опублікованій в журналі Science.

«Коли Індія і Євразія зіткнулися, розкрилися древні поклади солей і їх вміст потрапив в океан, радикально змінивши хімічний склад його води. Дана подія призвела до «смерті» еоцену - найтеплішої епохи сучасної кайнозойської ери, і стала причиною переходу від парникового до сучасного «льодовикового» клімату», - заявила один з авторів статті Адіна Пайтан з університету штату Каліфорнія в місті Санта-Крус (США).

Дослідники проаналізували хімічний склад рідини у відкладеннях морської солі, що сформувалися за останні 130 мільйонів років. Виявилося, що за цей час концентрація сірчанокислих солей у світовому океані коливалася досить значно, у кілька разів.

Вчені спробували зрозуміти причини таких сильних коливань у концентрації сульфатів, побудувавши модель глобальної циркуляції сполук сірки в атмосфері і океані.

Відповідно до моделі, різке падіння концентрації сульфату на початку крейдяного періоду було пов'язано з формуванням південної частини Атлантичного океану в аптську епоху, приблизно 120-110 мільйонів років тому. Через 70 мільйонів років Євразія зіткнулася з Індією, повільно «дрейфувала» від Африки до Азії з кінця крейдяного періоду, цей катаклізм призвів до розчинення в морі величезних запасів гіпсу і ангідриду, похованих на узбережжі Азії від Омана.

Поява додаткових порцій сульфатів призвела до різкої активізації бактерій, що харчуються метаном, одним з основних парникових газів. В крейдяному періоді і на початку кайнозою ці мікроби перебували на «голодному пайку», оскільки їм не вистачало іонів SO4 для активного окислення метану.

На думку вчених, підвищення концентрації сірчанокислих солей в середині еоцену дозволило бактеріям значно знизити частку парникового газу у воді океанів і в атмосфері. Це призвело до похолодання і переходу від «парникового» клімату до сучасного льодовикового режиму. !zn