Нейрофізіологи створили "білий запах", що визначає межі людського нюху

Нейрофізіологи створили © incourage.me
Ізраїльські вчені створили "білий запах" за аналогією з "білим шумом": при змішуванні 30 ароматів для людини вони зливаються в один.

Нейрофізіологи з ізраїльського Інституту Вейцмана з'ясували, що при змішуванні 30 і більше запахів людський ніс перестає їх розрізняти, і вони зливаються в один.

Ефект отримав назву «білого запаху» за аналогією з «білим шумом» - коли ми чуємо одночасно багато різночастотних звуків, вони зливаються в один гул, і відрізнити один звук від іншого в цій какофонії людина не в змозі.

«Білий запах» був відкритий в ході експериментів зі змішування молекул запаху широкого діапазону ароматів.

Дослідники використовували 86 нетоксичних пахучих речовин з різними фізико-хімічними характеристиками. Діапазон запахів був від «приємного» до «неприємного» і від «їстівного» до «отруйного» (хоча самі речовини були нешкідливі).

Пахучі зілля розводили до однакової концентрації і наносили на спеціальний сорбент так, щоб речовини не змішувалися одна з одною, тобто щоб всі джерела запаху були одночасно і в суміші і один від одного не залежали.

Таких сумішей було зроблено декілька. Добровольці, понюхавши їх, повинні були сказати, чи можуть вони відрізнити одну від іншої. Якщо в суміші було небагато компонентів, це не було проблемою. Але коли число складових перевалювало за 20, всі починали плутати одну суміш з іншою, а коли число компонентів досягало 30, більшу частину сумішей не можна було відрізнити.

Враховуючи, що наш ніс містить сотні різних рецепторів запаху, даний феномен виявився несподіванкою для вчених, розповів нейробіолог Ноам Собел, який очолював цю роботу.

«На перший погляд може здатися, що чим більше запахів додається, тим більш «унікальним» буде отриманий аромат. Але як виявилося, все навпаки», - зазначив він.

Дослідник нюху Дональд Вілсон з Нью-Йоркського університету, описав це відкриття як «фундаментальне». «Це дозволяє нам пізнати основи того, як нюхова система сприймає суміші», - сказав він. !zn