Суперник Великого адронного колайдера знайшов "чудову" частинку

Американські фізики, що працюють на одному з найбільших у світі прискорювачів елементарних частинок - колайдері Теватрон - відкрили нову частинку: нейтральний чудовий ксі-баріон, останній не знайдений досі представник цього класу елементарних частинок.

Як повідомляє прес-служба Національної лабораторії імені Фермі, відкриття зробили фізики однієї з двох найбільших наукових груп, що працюють на Теватроні, колаборації CDF.

Баріонами називають частинки, що складаються з трьох кварків, до їх числа входять протон і нейтрон, з яких складається весь спостережуваний світ.

Нова частка була передбачена загальноприйнятою фізичною теорією - Стандартною моделлю. Вона належить до класу ксі-баріонів, що складаються з одного верхнього або одного нижнього кварка і двох важких кварків.

Нове відкриття дозволить вченим краще зрозуміти, як взаємодіють кварки, і як формується матерія.

Усього фізики зафіксували 25 подій, що свідчать про народження чудового ксі-баріона.

Статистичне значення ефекту склало 7 сигма, при тому, що для того, аби говорити про відкриття, фізикам потрібно отримати показник у 5 сигма. Результати будуть опубліковані в журналі Physical Review Letters.

У квітні колаборація CDF офіційно оголосила, що їй вдалося виявити ознаки існування нової частинки, не передбаченої загальноприйнятою теорією - Стандартною моделлю. Проте пізніше фізики, що працюють на другому детекторі колайдера - D0 - не підтвердили цей результат.

Теватрон (Tevatron) - протон-антипротонний колайдер, кільцевий прискорювач, в якому стикаються пучки протонів і антипротонів, розташований у штаті Іллінойс. Його будівництво було закінчено у 1983 році. До початку роботи Великого адронного колайдера в європейському ЦЕРНі Теватрон був рекордсменом з енергії частинок: він розганяв протони і антипротони до енергії 980 гігаелектронвольт, тобто енергія зіткнень в ньому перевищує 1,9 тераелектронвольт.

Вчені за допомогою детекторів колайдера фіксують результати зіткнень зустрічних пучків частинок, в результаті яких народжується безліч інших частинок, серед яких можуть бути і нові.

Влада США через брак коштів відмовилася продовжити роботу Теватрона, і прискорювач буде закрито у жовтні 2011 року.