Вчені знайшли у Землі пульс

© zelgan.ru
Вчені виявили у Землі дивну особливість: один раз на 60 мільйонів років материки піднімаються, щоб потім повернутися на те ж місце.

Вчені з Канзаського університету США виявили у планети Земля своєрідний пульс - приблизно кожні 60 мільйонів років її материки піднімаються, щоб потім опуститися на те ж місце.

Який саме тектонічний механізм змушує Землю пульсувати, вчені з'ясовують, але швидше за все, саме цими підйомами пояснюються загадкові масові вимирання морських мешканців, які вже 500 мільйонів років відбуваються, немов за графіком з цією періодичністю. Під час підйомів материків моря стають занадто мілкими для багатьох видів, що не дає їм можливості вижити.

Вчені зробили свої висновки на підставі хімічного аналізу морських копалин. Коли б не відбулося масове вимирання, щоразу в його жертвах виявляється підвищений вміст стронція-87. За словами професора фізики і астрономії Адріана Мелотта, який очолює канзаське дослідження, цей ізотоп виходить при розпаді іншого елемента, рубідія, що міститься у континентальній корі і дістається назовні під час потужних лавових вивержень. Коли відбуваються материкові підйоми, вважає він, у море потрапляє багато стронція-87, збільшуючи його вміст у воді по відношенню до його іншого ізотопу - стронція-86.

Він потрапляє туди у вигляді рубідія з континентальної кори, який виливається на поверхню разом із лавою, а потім вже перетворюється на ізотоп стронція. Це відбувається тому, що під час підйомів вони зазнають потужної ерозії - ландшафти у цей момент стають гористими, води з гір течуть швидко, змиваючи з них грунт, і в кінцевому рахунку несучи її в море.

За словами вченого, земні пульсації є найбільш прийнятним, якщо не єдиним поясненням періодичних масових вимирань морських мешканців. Причини земного пульсу до кінця не зрозумілі, але деякі вчені вважають, що він якось пов'язаний з підйомом лавових «ламп», які координують свої рухи з іншими, утворюючи у результаті періодичні хвилі активності.

Поки теорія групи Мелотта стосується тільки Америки. Професор вважає, це повинно відбуватися і з іншими материками, але це вимагає додаткового дослідження. !zn