Вчені дізналися, яким буде кінець світу

Нещодавно дослідники з університетів Сіднея, Бергена і Гаваїв сповістили світ, що виявили дивний пульс надр. Виявилося: в історії нашої планети бували періоди, коли одночасно вивергалися мало не всі вулкани на ній. І наступало суцільне пекло.Кінець світу для істот, що жили тоді на Землі. Хоча хтось виживав. І життя, хай в іншому вигляді, але тривало. Чому є підтвердження. З одного боку: кістки динозаврів - тих, хто жив аж до одного з масових вивержень. З іншого: різноманітна живність. Тобто ті, хто став жити після - в очікуванні наступного катаклізму. Вулканологи заглянули в минуле нашої планети на кілька десятків мільйонів років. Перевірили всі її гарячі точки - від Гавайських островів до Курильських, від Ісландії до Північної Америки з її супервулканами в Йеллоустоуні. Глобальні виверження починалися 10, 22, 30, 40, 49 і 60 мільйонів років тому. Тобто приблизно кожні 10 мільйонів років. І між ними було неспокійно: вулканічна активність наростала 4, 15, 34, 45 і 65 мільйонів років тому. Тривалість вторинного періоду становила 5 мільйонів років. До нього якраз і потрапили динозаври, які закінчили свою еру 65 мільйонів років тому. А нам загрожує ще більш потужна катастрофа - з першого ряду. Адже 10 мільйонів років чи то вже пройшли, чи то ось-ось пройдуть. Можливо, година Х в 2012 році і настане. Причину синхронних вивержень вчені поки не знають. А може, і передбачити не можуть. Але те, що небезпека існує, не виключають. Більше того, вказують на потенційні її джерела. Гора Святої Олени - діючий вулкан. Розташований на заході США. Остання активність була зареєстрована у 2004 році. Але далі викидів розпеченого газу і пари справа не пішла. А в 1980 році сильне виверження спричинило смерть 57 людей, кілька міст були засипані товстим шаром попелу. Ще тоді - у 1980 році - вчені прозондували надри в районі вулкана. І виявили на глибині 15 кілометрів дивні і дуже великі структури, які проводять струм. Припустили, що це порожнини з водою. І заспокоїлися. Але недавні дослідження показали: є привід не те щоб розхвилюватися, а впасти в паніку. Грехем Хілл із Новозеландського інституту земних і ядерних досліджень провів нове зондування, використавши більш досконале обладнання. І виявив: ніяка там не вода. Під горою Святої Олени знаходяться величезні порожнини розплавленої породи, які тягнуться в один бік на 50 кілометрів, в інший - на 70. А з відносно вузьким каналом, який зараз йде з надр до вулкану, сполучені ще кілька. Не виключено, що система простягається до покритого лавою Єлловстонського національного парку (штати Вайомінг, Монтана, Айдахо), де розташований найбільший, але згаслий вулкан континенту - так звана Єлловстонська кальдера. І більш дрібні побратими. Якщо всі канали спрацюють разом, то з'явиться жахливе жерло діаметром у кілька десятків кілометрів. І вибухне виверження небувалої потужності. «Схоже, що аналогічна катастрофа колись відбулася на Марсі», - лякає Хілл. - Тепер тут розташований найбільший вулкан у Сонячній системі - Olympus Mons. Висота марсіанського монстра 27 кілометрів - втричі більша, ніж Евересту, діаметр - 550 кілометрів. Трохи далі - ще три значних вулкана: Arsia Mons, Pavonis Mons і Ascraeus Mons, які, швидше за все, теж з'єднані в єдину систему. Працюючи спільно, вони цілком могли дуже нашкодити планеті. Аж до знищення на ній життя. Тривожно, але гігантські вулкани на Марсі знаходяться приблизно на тій же широті, що і кандидати в супервулкани на Землі. Нагнало страху і Геологічне товариство Лондона. Виверження двох супервулканів воно спрогнозувало в Європі: на Флегрейських полях неподалік від Неаполя і поряд з островом Кос у Середземному морі. Дослідники записали в небезпечні райони Індонезію, Нову Зеландію, Японію, Камчатку, Центральну Америку. Мовляв, надри кожного з них приховують гігантські резервуари магми. У свою чергу, Британські вчені переконують, що апокаліпсис може наступити вже у 2013 році: люди опиняться в темряві, а на голови будуть падати діаманти.

За матеріалами Сегодня