Лібералізм в особливо великих розмірах, або Як уряд підірвав атомну бомбу і не зрозумів, що ланцюгова реакція вже розпочалася...

Поділитися
Справи в житлово-комунальному господарстві гірше нікуди. А оскільки це безпосередньо стосується 95% громадян країни, можна сказати, що всі ми перебуваємо на межі серйозної катастрофи...

Справи в житлово-комунальному господарстві гірше нікуди. А оскільки це безпосередньо стосується 95% громадян країни, можна сказати, що всі ми перебуваємо на межі серйозної катастрофи.

Про реформу житлово-комунального господарства (ЖКГ) у Верховній Раді й уряді кажуть багато й проникливо, проливаючи крокодилячі сльози з приводу підвищення тарифів на послуги ЖКГ. Страждання влади по ЖКГ могли б навіть викликати співчуття, якби наші громадяни давно не звернули уваги на те, що українські реформатори всіх мастей незмінно багатіють усупереч матеріальним доходам тих, про чиє становище вони піклуються.

Мені доводилося бачити доцентів за прилавками кіосків, інженерів-бомжів, але щось не зустрічав жодного депутата-реформатора, який жебракував би. Тому нині, вслухаючись у зовнішньо нестрункі голоси парламентаріїв і бюрократів, мимоволі хапаюся за кишеню. Як свідчить перевірена часом прикмета української політичної погоди: коли про твоє матеріальне становище турбується так багато важливих панів, то намічається серйозний «дерибан».

Мимоволі зіштовхуючись із мінливостями перших кроків української реформи ЖКГ, цікаво придивитися до досягнень наших російських сусідів, які переймаються реформою від часів президентства Єльцина. Вже тоді в Росії було заплановано: створити конкурентні умови в житлово-комунальному секторі, відокремити замовників від підрядників, створити систему іпотечного кредитування та ще багато чого іншого, чим зараз хаотично займається українська влада.

Ще корисніше познайомитися з тим, скільки лиха та неприємностей очікувало російських громадян на цьому шляху, скільки разів виходили на демонстрації звичайно незрозуміло терплячі громадяни сусідньої країни. І сьогодні протести, пов’язані з реформами ЖКГ у сусідів, лише посилюються. Все це дає змогу припустити, що й у нашого уряду найближчим часом може бути нелегкий період, коли народ відчує на своєму гаманці реальний масштаб зростання цін і прореагує на це відповідно.

Про те, якими є подальші перспективи реформи ЖКГ в Україні, журналіст «Дзеркала тижня» попросив розповісти голову Всеукраїнської громадської організації «Спілка власників житла України», депутата Верховної Ради Олексія КУЧЕРЕНКА.

— Олексію Юрійовичу, багато експертів вважають, що нинішній уряд, певне, ще не зовсім усвідомлює те, які проблеми на нього очікують через різке підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги. Як цю ситуацію оцінюєте ви?

— Об’єктивні причини для підвищення цін на житлово-комунальні послуги існують. Це пов’язано з підвищенням цін на енергоносії й передусім на природний газ. Більше того, проблема виявилася такою запущеною, що й за старих цін на газ тарифи в багатьох регіонах далеко не відповідали реальній собівартості. І якщо в західних регіонах тарифи покривали собівартість на 80—90%, то в низці східних і Києві, а особливо в Криму, скажімо, на водопостачання, — усього на 25—50%. Значним було відставання тарифів на теплопостачання, обслуговування житлового фонду, ремонт ліфтів.

Не дочекавшись дій уряду в цьому напрямі, група депутатів від різних політичних сил представила своє бачення розв’язання проблеми в проекті постанови Верховної Ради, назва якої свідчить сама за себе: «Концепція ціноутворення в сфері житлово-комунальних послуг». Автори виходили з того, що законодавство в сфері формування цін і тарифів настільки суперечливе, що неможливо прийняти один закон, який дав би змогу навести порядок у такій складній сфері, як житлово-комунальні послуги. Більше того, недоцільно, не відповівши на базові питання про принципи державного регулювання в тому числі й ціноутворення, про поділ відповідальності між гілками влади, намагатися писати закони. Це робота на кошик для сміття. Яскравий цьому приклад — діяльність уряду за десять місяців, яка увінчалася прийняттям одного закону про реструктуризацію боргів за житлово-комунальні послуги, який підприємствам галузі завдав більше шкоди, ніж приніс користі.

В уряду чітка тенденція — підміняти системні рішення адміністративними заходами: створення штабів з підготовки до зими, зосередження надзвичайних повноважень у руках одного органу влади тощо. Яскравим прикладом є законопроект Ярослава Сухого (його подавав не Кабмін, а народний депутат), яким пропонується дозволити уряду вводити поняття деякої граничної ціни, а потім оперувати цим поняттям на свій розсуд. Це шлях до подальшого розколу країни, оскільки «розсуд» може серйозно різнитися по східних регіонах — Донецькому, Луганському чи Харківському, і по західних.

— Чи можливий інший варіант контролю за процесом ціноутворення?

— Реформа ЖКГ має привести нас до побудови системи збалансованих відносин у галузі. Країні потрібен потужний, незалежний регулятор, який би в жодному разі не був, як нині, органом виконавчої влади. Створенню такого незалежного регулятора в енергетиці на базі Національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ) присвячений законопроект про орган державного регулювання в енергетиці, успішно провалений коаліцією, хоча президент вважає його прийняття першочерговим завданням.

Регулюючий орган має формуватися так, як формується, приміром, Верховний суд: із квотою від президента, уряду, Верховної Ради (правлячої коаліції та опозиції). На мій погляд, потрібно надавати квоту і споживачам послуг ЖКГ, прописати на законодавчому рівні процедуру прийняття рішень. Це має бути публічна процедура — у світі такі органи називаються квазісудовими. Вони приймають рішення з урахуванням інтересів усіх: монополістів, представників влади, місцевого самоврядування, споживачів.

У природних монополіях ринку немає і ніколи не буде. А от інші послуги — утримання в порядку житла, ремонт ліфтів, благоустрій території — записані в програмі реформування як конкурентні. Проте щоб вони стали конкурентними на практиці, треба здійснити інституціональні зміни — передусім сформувати ефективного власника (споживача), який зможе в цій конкуренції захистити свої права. Для цього потрібно пройти об’єднуючий етап хоча б на рівні будинку, сформулювати, що хочуть його мешканці, прийняти рішення, призначити управителя.

Окреме місце в процесі реформування ЖКГ належатиме системі захисту споживача, гарантом якої має стати створення ефективного власника. Цьому і присвячено роботу Всеукраїнської громадської організації «Спілка власників житла України», яку я очолив. У певному сенсі нам уже вдалося налагодити відносини з Міністерством житлово-комунального господарства, яке в цьому питанні нас підтримує.

— Як ви вважаєте, цього року можливі чергові зміни цін на житлово-комунальні послуги та на енергоносії?

— Ще однієї такої теплої зими, безумовно, не буде. Тому проблема тарифоутворення стоїть дуже гостро. Дуже хотілося б реально щось зробити в найкоротші терміни. Це залежить і від політичної ситуації, і від ефективності співпраці з міністерством, і від позицій нового уряду. Переконаний: нинішній уряд уже вичерпав себе й нічого нового запропонувати не може або не хоче. Таке питання порушувалося в грудні 2006-го на засіданні Ради національної безпеки та оборони (РНБО). Причому уряд був категорично проти його розгляду в контексті національної безпеки, вважаючи, що питання тарифоутворення — виключно його прерогатива.

Сьогодні в планах РНБО на червень одним із базових питань для розгляду є регулювання діяльності природних монополій, зокрема й ціноутворення на товари і послуги, які вони надають. При секретаріаті президента створено робочу групу з питань регулювання природних монополій, з результатами роботи якої найближчим часом ознайомлять РНБО і широку громадськість. Тепер справа за малим — потрібна політична воля.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі