Анастасія Канівець: боротьба за посаду керівника Держкіно триває - Культура - dt.ua

"Процес обрання нового керівника Держкіно доведений до абсурду"

6 грудня, 2019, 16:36 Роздрукувати Випуск №47, 7 грудня-13 грудня

Нещодавно в інтерв'ю DT.UA міністр культури, молоді та спорту Володимир Бородянський говорив про серйозні виклики, які стоять сьогодні перед кіноіндустрією України. 

Попри все, посада очільника Держкіно України досі вакантна. Нагадаємо деталі колізії, про яку постійно говорять у кіноколах. 

19 серпня очільник Державного агентства України з питань кіно Пилип Іллєнко заявив про свою відставку; 29 вересня Кабінет міністрів оголосив конкурс на зазначену посаду, а 21 листопада стали відомими результати… точніше — їх відсутність, що обернулося черговим кадровим скандалом. 

Конкурсна процедура має кількох етапів; після першого — складання тесту з іноземної мови — до наступного були допущені вісім кандидатів: Февзі Амзаєв, Станіслав Куценко, Сергій Слєпак, Ганна Галицька, Олексій Пантелєєв, Крістіна Хлапоніна, Сергій Зленко, Юлія Сінькевич. До фінального відбору дійшла тільки остання — генеральна продюсерка ОМКФ, членкиня наглядової ради та співзасновниця Української кіноакадемії, членкиня Європейської кіноакадемії, Національної спілки кінематографістів України та Українського оскарівського комітету. 

Фінальну співбесіду з нею проводила конкурсна комісія ( із 7 членів її складу були присутні четверо). Кожен член комісії виставляв бали за різні "компетенції" — 0, 1 чи 2. Претендентка одержала 0,5 бала за одну з компетенцій ("управління ефективності та розвиток людських ресурсів" — трохи парадоксально, зважаючи на її послужний список), тому, за правилами, не пройшла конкурс. 

Вже 22 листопада обурені результатами представники кіноспільноти опублікували відкритий лист на ім'я президента, прем'єр-міністра і міністра культури, молоді та спорту. У ньому вони нагадали, що виконавчий орган українського кіновиробництва вже понад три місяці не має очільника, і зрив конкурсу не лише шкодить галузі, а й "підриває довіру спільноти до демократичних інститутів". Назвавши критерії, яким має відповідати голова Держкіно, автори висловили переконання, що Юлія Сінькевич достойна посади, і висунули вимогу переглянути результати співбесіди. 25 листопада під приміщенням Національного агентства України з питань державної служби пройшла акція протесту представників кіно, в якій, зокрема, брали участь акторка Ірма Вітовська, режисери Ахтем Сеїтаблаєв та Наріман Алієв, продюсери Володимир Яценко й Денис Іванов, сценарист Андрій Кокотюха), згодом долучилися й інші небайдужі; так, висловити підтримку прийшов Андрій Юраш, що теж став жертвою конкурсної процедури (йому оцінка в 0,5 бала завадила очолити Держслужбу з етнополітики та свободи совісті). Учасники пікету протестували проти непрозорих умов конкурсу і вимагали від НАДС пояснень щодо ситуації. Обурення викликало не лише те, що посаду не одержала фахівчиня, добре знана в професійних колах; запитання були й щодо компетентності самої комісії. 

Наприклад, Володимир Яценко відзначив: "… у комісії не було жодного члена кіноіндустрії. Там звучали дивні запитання. Та й коли член комісії розмовляє англійською гірше, ніж сам кандидат, то такий результат голосування дуже дивує". Пилип Іллєнко у своєму коментарі "Укрінформу" також дав відповідну емоційну оцінку ситуації: "Процес обрання нового керівника Держкіно доведений до абсурду — нам продемонстрували майстер-клас на співбесіді Нацагентства з питань держслужби з Юлією Сінькевич. Не знаю, як розвиватиметься ситуація, але якщо буде новий конкурс, я взагалі не уявляю, хто після цього із серйозних людей погодиться брати в ньому участь. Коли реально компетентному претенденту, фаховість якого доведена багатолітньою працею і підтримкою індустрії, ставляться, перепрошую, ідіотські запитання — непрофесійні, нефахові... І після цього їй кажуть, що вона не пройшла якусь там кваліфікацію".

Голова НАДСу Олександр Стародубцев на перемовинах із представниками мітингарів висловив жаль з приводу ситуації і обіцяв удосконалити процедуру. Так, за його словами, постанову про скасування скандальної норми в 0,5 бала направлено в Кабмін: "Мені справді соромно за цю ситуацію. Я кілька тижнів обіймаю посаду глави служби і вже дізнався багато нового. Ми намагаємося вирішити проблему з цими конкурсами". Втім, виконання ключової вимоги — визнання результатів співбесіди недійсними і призначення Сінькевич — назвав неможливим за законом і запропонував перепризначення конкурсу. Сама ж Юлія Сінькевич (присутня з адвокатом) оголосила про намір відстоювати своє право на посаду в суді. 

27 листопада Кабінет міністрів ухвалив рішення про оголошення нового конкурсу на посаду. Тим часом кіноорганізації підготували відкритий лист до прем'єр-міністра. В ньому йдеться про те, що в нинішньому форматі конкурс уже не може викликати довіри; в ситуації, що склалася, неможливе й проведення повторного конкурсу, оскільки "непроходження співбесіди стало результатом одночасного порушення шести з десяти передбачених Порядком принципів проведення конкурсу: (1) законності, (2) довіри суспільства, (3) узгодженості застосування методів відбору, (4) прозорості, (5) ефективного і справедливого процесу відбору та (6) політичної неупередженості". Автори пропонують такі кроки:

"Звільнити із Комісії з питань вищого корпусу державної служби політично заангажованого пана Корнієнка (голова партії "Слуга народу". — А.К.).

Кабінет міністрів України має всі повноваження прийняти рішення про повторне проведення співбесіди, або 

Оперативно внести зміни до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби і запровадження права Комісії з питань вищого корпусу державної служби провести співбесіду повторно, за скаргою одного з кандидатів. 

Обидва варіанти передбачають необхідність скасування повторно оголошеного конкурсу на посаду голови Держкіно".

Тож наступний етап протистояння — попереду. Варто наголосити: протести викликав не лише абсурдизм ситуації та симпатії кіноспільноти до Юлії Сінькевич як до фахівця, знаного в Україні й за кордоном. Драматизму додало те, що це вже не перший скандал, пов'язаний з управлінням кіноіндустрією (в жовтні Рада з державної підтримки кінематографії переглянула результати 11-го конкурсу кінопроєктів, скоротивши кількість переможців зі 101 до 46). Та головне: він укотре засвітив проблеми з конкурсами на державні посади, що відзначаються непрозорістю, суб'єктивізмом і широкими можливостями для маніпуляцій. 

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1277, 11 січня-17 січня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво