Психоаналіз від Стівена Кінга - Культура - dt.ua

Психоаналіз від Стівена Кінга

13 вересня, 15:58 Роздрукувати Випуск №34, 14 вересня-20 вересня

В українському прокаті — друга частина нової екранізації культового роману Стівена Кінга "Воно".

Режисер стрічки — Андрес Мускетті, у головних ролях — Джеймс Мак-Евой, Білл Скарсгард, Джессіка Честейн, Ісая Мустафа, Джей Раян, Білл Гейдер, Джеймс Ренсон, Енді Бін.

Як відомо шанувальникам Кінга, його твори — принаймні найкращі — розповідають не так про "жахливе", як про "людське". Ось і "Воно" — роман про таємничі сили зла, що тероризують невеличке місто в несподіваній і тому ще більш моторошній подобі клоуна, — то насправді розповідь про кількох аутсайдерів, котрі змогли подолати свої слабкості. Ну, а заодно — й кровожерне чудовисько. 

Можливо, саме епічний потенціал, закладений в історії, став причиною того, що в обох своїх екранізаціях "Воно" не вклалося у формат стандартного повного метра. Вперше, у 1990 р., роман постав у вигляді тригодинного міні-серіалу, вдруге — як дилогія (перша частина — 2017 р., друга, про яку ми зараз говоритимемо, — 2019-го). Герої долають чудовисько двічі — в дитинстві та в дорослому віці, — й відповідно до цього автори нової екранізації трохи переформатували історію.

"Дитячі" епізоди, що в романі виступають як флешбеки, вони винесли в першу частину дилогії. Друга за структурою нагадує роман-першоджерело, хіба що флешбеки тут вельми лаконічні й навряд чи будуть до кінця зрозумілі тим, хто не бачив першої серії. Водночас тема дитинства героїв тут є однією з провідних. Якщо не головною.

Зайве, звісно, писати про це, та все ж нагадаємо, що фільм ніколи не буде ідентичним книжці. Вже хоча б тому, що це прочитання авторів — сценариста, режисера, меншою мірою — інших членів знімальної групи, від оператора й акторів до звукорежисера. Вони створюють свою візію історії, переставляють акценти, викидають те, що вважають зайвим для цього варіанту історії. 

Так у фільмі зникла своєрідна кінгівська космологія, складний гімалайський ритуал боротьби з чудовиськом перетворився на простіший індіанський… І на перший план вийшов зовсім не він, а — мотив повернення додому. Повернення не лише просторового, а й часового, себто в те саме дитинство, в якому тепер успішні (якщо не завжди в родинній, то принаймні в суспільній сфері) герої були "невдахами". І, як водиться, повернення це відкрило чимало незагоєних ран та нерозірваних зв'язків, яким теж потрібно дати раду. Можна сказати, що й це завдання покликаний виконати індіанський ритуал, яким герої мають перемогти і ув'язнити "Воно". 

Один із етапів цього ритуалу — збирання "артефактів" з дитинства. Для кожного героя він свій, і кожен сам має знайти той предмет, із яким пов'язаний найщасливіший чи найболючіший спогад тієї визначальної для формування "Я" пори. Для Беверлі — єдиної жінки в компанії — присвячені їй одним із хлопців вірші. Для Бена (що насправді ті вірші написав) — аркуш із її дружнім автографом. У Білла, ключової постаті в компанії (хоча саме у "Воно-2" цю роль помітно зменшено) їх, фактично, виявилося два. Спершу він віднаходить свій велосипед, а вже з його допомогою — справжній "артефакт", пов'язаний із головною в його житті трагедією (паперовий кораблик вбитого "Ним" братика Джорджа). В астматика Едді, зацикленого на власному здоров'ї, — інгалятор. У Річі — фішка від грального автомата, улюбленої розваги. Кожен предмет має особистісний вимір, і здобуття "артефакта" стає випробуванням для героя, такою собі "репетицією" перед генеральним боєм зі страховиськом. 

Лише останній "артефакт", принесений організатором нового полювання на монстра Майком, — символ єдності друзів, один із каменів, якими вони колись перемогли своїх ворогів-хуліганів. Безпосередня роль цих "артефактів" у ритуалі — символічна жертва для подолання чудовиська. Хоча, як зрозуміло глядачеві, справжнє їх значення —інше. Це переоцінка, підбиття певних підсумків свого минулого й водночас — готовність зустрітися з випробуваннями дня нинішнього. 

Чудовисько з Деррі, чужопланетна павукоподібна істота, що живиться людськими страхами, їх же й використовує як зброю проти супротивника. Мабуть, найвигадливіша і найбільш моторошна частина у "Воно-2" — не страхітливі образи царства мертвих десь глибоко під землею і не вбивства (переважно дітей), що стало безпосередньою причиною повернення героїв до рідного міста. Набагато напруженішими виглядають зустрічі з розмаїтими трансформаціями й перетинами власних страхів і бажань. Переважно страхів. 

"Воно" — назва невипадкова. Це не тільки означення невловимої, потаємної сутності чудовиська. Це — ще й назва глибинних шарів людського "Я", так званого "несвідомого", де й кореняться всі ті вже неодноразово згадані нами страхи та бажання, впливаючи на саму особистість. І "Воно"-чудовисько, хоч його появу й пояснюють падінням на Землю якогось інопланетного об'єкта, запам'ятовується глядачеві передусім як втілення темних глибин "Я", де гніздяться розмаїті страшні образи, від чудовиська у підвалі до… клоуна (що ж, у кожного свої страхи!).

І, як, знову ж таки, розуміє глядач, перемога має відбутися теж всередині самого героя. Індіанський ритуал — лише форма, і не він приносить перемогу, а викорінення страху в собі. Коли "Його" перестають боятися — "Його" перемагають. Причому колективно (справді, хто підтримає і зможе розвіяти всі страхи краще за щирого друга?), і це теж важливий ідейний вимір фільму. Далі, як ми розуміємо, в героїв усе буде гаразд — у тих, хто вижив, звісно.

Як бачимо, центральна ідея досить проста, та й втілена у безлічі інших творів. Втім, у "Воно" ідея ця набула особливо виразної форми. До того ж сюжетно вона подвоєна, що особливо підкреслює структура дилогії. Проте перша частина — більш прозора й динамічна. Друга ж, несучи подвійний тягар через плетиво минулого й сьогодення героїв і, до того ж, ускладнена їхніми рефлексіями та виясненнями стосунків, сприймається важче. Тож і має менший успіх у глядачів. Тим часом ця моторошна фантастична казка сприймається як щось зрозуміле і близьке, адже великі й маленькі сутички з собою в нас трапляються щодня. І не потрібен страшний монстр, аби зрозуміти: без подолання власних вад та страхів повноцінне життя неможливе.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №47, 7 грудня-13 грудня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво