Механізм виплат України за ВВП-варантами потребує заміни – експерт

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Механізм виплат України за ВВП-варантами потребує заміни – експерт Шляхи виходу з ситуації з варантами є – і є можливість вибрати один з трьох шляхів © Андрій Товстиженко, DT.UA
Є кілька шляхів, як можна реформувати механізм виплат. Хоча, звичайно, можна залишити все, як є – але це загрожує великими проблемами з фінансами.

Додавання майбутніх виплат за ВВП-варантами з існуючим державним боргом України (45% ВВП) дає в підсумку величину, яка значно перевищує 60% ВВП - рівень, який використовується в Україні як фіскальне правило згідно з Бюджетним кодексом. Про це у своїй статті для DT.UA пише експерт, кандидат економічних наук, зав. відділу економіко-математичного моделювання ДННУ "Академія фінансового управління" Іван Богдан.

"Тобто існуюче в Україні фіскальне правило щодо обмеження боргу рівнем 60% ВВП не має сенсу без урахування оцінок майбутніх виплат за ВВП-варантами", – робить висновок автор, вказуючи, що згідно з негативним сценаріям виплат за ВВП-варантами, вони можуть скласти до 118% ВВП.

Втім, зазначає він, шляхи вирішення цієї проблеми є, хоча, звичайно, можна все залишити так, як воно є зараз.

"Шлях перший - викуп ВВП-варантів на вторинному ринку. Необхідні для цього кошти залучаються або шляхом випуску нових облігацій, або шляхом отримання цільових позик МФО для компенсації таких витрат.

Шлях другий - нова угода з кредиторами. Здійснюється обмін ВВП-варантів на звичайні боргові зобов'язання або на інші деривативи з обмеженням максимальної суми виплат. Враховуючи, що ВВП-варанти пов'язані з ОЗДП 2015 р. обсягом 13 млрд дол. (із терміном погашення до 2027 р.), то для уникнення крос-дефолту проведення такої процедури доцільне після 2027 р.

Шлях третій - проведення додаткової юридичної експертизи рішення уряду про випуск ВВП-варантів на предмет його конституційності. Ознакою того, що Мінфін та уряд України в 2015 р. перевищили свої повноваження, є те, що 2015-го Мінфін мав право на здійснення правочинів лише із борговими зобов'язаннями (п. 14 Прикінцевих положень ЗУ "Про Державний бюджет України на 2015 рік"). Однак ВВП-варанти не належать до боргових цінних паперів (згідно із ЗУ "Про цінні папери та фондовий ринок" і міжнародними стандартами GFS і PSDS). А право на операції з деривативами Мінфін отримав лише у 2016 р. (п. 15 Прикінцевих положень ЗУ "Про Державний бюджет на 2016 рік"). Отже, є підстави вважати, що випуск ВВП-варантів на суму 3 млрд дол. у 2015 р. було проведено з порушенням норм законодавства України", – вказує експерт.

Раніше повідомлялося про те, що до кінця 2020 року Україні належить виплатити 24,8 млрд доларів зовнішніх запозичень. Нагадаємо, на початку вересня Мінфін виплатив 1,1 млрд доларів держборгу за єврооблігаціями 2015 року. Міжнародні резерви НБУ на сьогодні за даними на 1 вересня складають $ 22,015 млрд.

Детальніше про перспективи української економіки з огляду на борги та варанти держави, про наслідки політики Мінфіну у 2015 році та можливі шляхи вирішення проблеми читайте у матеріалі Івана Богдана "Фіскальна дисфункція" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі