Вчені пов'язали порушення добових ритмів організму з прискоренням росту пухлин

Вчені пов'язали порушення добових ритмів організму з прискоренням росту пухлин Порушення циркадних ритмів прискорюють ріст пухлини © Lenta.ru
Зниження рівня білка BMAL1 призводить до інтенсивного росту пухлин.

Вчені заявили про те, що зниження рівня білка BMAL1, який регулює добові ритми організму, може призвести до прискорення зростання пухлин. Висновки дослідників опубліковані в журналі Nature Cell Biology.

У ході дослідження вчені вивчили процеси, які дозволяють пухлинам рости в умовах, токсичних для здоров'я клітин. В основі процесу лежить клітинний механізм реакції незгорнутих білків. У нормі цей механізм захищає від накопичення надмірної кількості білків, не даючи їм розростатися.

Реакція незгорнутих білків служить страховкою у тих випадках, коли з якихось причин порушується процес згортання нових білків в ендоплазматичному ретикулумі - одному з органоїдів клітини. Неправильно згорнута структура ланцюга призводить до появи неактивних білків з відмінними від нормальних властивостями. Щоб "неправильні" з'єднання не накопичувалися, клітина запускає реакцію, яка уповільнює формування нових білків. Якщо клітина накопичує занадто багато "неправильних" протеїнів, вона гине. За даними нової роботи, ракові клітини змогли уникати загибелі, використовуючи зв'язок між реакцією незгорнутих білків і циркадними (добовими) ритмами клітин.

Дослідники штучно активували механізм реакції незгорнутих білків в клітинах остеосаркоми. З'ясувалося, що цей процес змінює рівень білка BMAL1 - одного з основних білків, які контролюють добові ритми. Разом з білком CLOCK він регулює експресію безлічі генів, пов'язаних з циркадними ритмами. Поки механізм реакції був активний, рівень BMAL1 залишався низьким незалежно від часу доби, і ритм почав збиватися. В цих умовах ракові клітини виживали, а здорові гинули. Коли вчені штучно підвищили виділення BMAL1 у клітинах лімфоми Беркітта, зростання пухлини сповільнилося.

Також вчені проаналізували ряд випадків онкологічних захворювань і з'ясували: хворі на рак молочної залози, шлунка та легень жили в середньому довше, якщо рівень BMAL1 у них був вищим. Дослідники прийшли до висновку, що при більш високому рівні BMAL1 реакція незгорнутих білків не до кінця пригнічує синтез білків у здорових клітинах - в цих умовах клітинам пухлини стає важче вижити.

Раніше повідомлялося про те, що українські вчені винайшли протираковий засіб на основі чорних антарктичних дріжджів Nadsoniela nigra. Дослідження українських вчених-мікробіологів можуть допомогти в боротьбі з раком.