Вченим вперше вдалося омолодити цілу тварину за допомогою стовбурових клітин

Вченим вперше вдалося омолодити цілу тварину за допомогою стовбурових клітин Вченим вдалося омолодити цілих мишей © N+1
Дослідники омолодили не окремі клітини, а цілих лабораторних мишей.

Вчені вперше використовували здатність стовбурових клітин відновлювати тканини для омолодження не окремих клітин і культур, а цілих лабораторних гризунів. Результати досліджень учених опубліковані в журналі Cell.

Як правило, для омолодження використовуються індуковані плюрипотентні стовбурові клітини (iPSC). Їх отримують зі звичайних клітин організму, "перепрограмуючи" їх і повертаючи в ранній стан стовбурової клітини, здатної багаторазово ділитися і розвиватися в клітини майже будь-яких тканин і органів дорослого організму. У технології такого "перепрограмування" застосовується спеціальний коктейль сигнальних білків, які активують гени.

Разом з тим, навіть такий підхід не може швидко вирішити проблему старіння клітин і тканин, а пересадка iPSC безпосередньо в організм загрожує швидким розвитком ракових пухлин і загибеллю. Тепер же вчені вирішили довести процес "перепрограмування" клітин до певного етапу, але не до кінця. Замість звичайного процесу обробки факторами Яманака, який може тривати до 2-3 тижнів, вони обмежилися 2-4 днями.

Вчені припустили, що після цієї процедури клітини не повернуться в стан стовбурових і збережуть свою ідентичність, однак встигнуть оновити свої внутрішні структури – насамперед, "очистити" накопичені за час життя епігенетичні маркери на ДНК. Вони дозволяють клітині адаптуватися до поточних умов і гнучкіше реагувати на їхні зміни. Однак, за деякими гіпотезами, процеси старіння викликані надмірним накопиченням таких маркерів – як безліч тегів і коментарів у книзі, що заважають читанню вихідного тексту.

За словами вчених, миші, що пройшли терапію з використанням "часткового перепрограмування" клітин в середньому жили по 24 тижні. Для порівняння, термін життя в контрольній групі мишей з прогеріею склав 18 тижнів.

Крім цього, експериментальні миші продемонстрували поліпшення функціонального стану серцево-судинної системи та інших органів. Аналогічні досліди на здорових мишах також показали підвищення тонусу організму, хоча говорити про збільшення терміну життя у них поки рано.

Раніше повідомлялося про те, що британські вчені отримали дозвіл на застосування методів генної інженерії для досліджень ранніх стадій розвитку ембріонів, спрямованих на підвищення виживання плода. Раніше за дозволом звернулася співробітниця Лондонського інституту Френсіса Кріка Кеті Ніакан для дослідницького проекту ранніх стадій розвитку ембріонів.